~~~~~~~~~~~~

|| Bicara Hati ||

Sesungguhnya aku bukanlah segigih SITI HAWA yang berlari-lari diantara safa dan marwa....
Bukan juga sesetia AINUL MARDHIAH menanti kekasih dipintu syurga....
Aku akui hakikat yang tersurat...
Aku bukanlah SITI KHADIJAH mahupun SITI FATIMAH..
Bukan juga AI'SYAH...Bukan juga RABI'TUL ADAWIYYAH wanita suci terpuji....
Kerana aku tidak layak mengharap semidikian rupa....
Cukupla sekadar hanya aku cuba mencontohi BUNGA-BUNGA itu yang kembang mekar mewangi sehingga harumannya melewati pintu-pintu syurga...

Friday, June 19, 2009

Fikir-Fikir..


Pada suatu hari Jumaat yang hening Amat naik bas ke masjid untuk menunaikan sembahyang Jumaat.
Mak Amat memberikan seringgit untuk tambang bas pergi dan balik memandangkan Amat dah pun makan tengahari di rumah, adapun perjalanan ke masjid itu 10km jauhnya.

Amat pun membayar tambang bas 50 sen kepada konduktor yang kacak itu, lalu konduktor tu pun memulangkan baki wangnya dengan duit syiling 50 sen sekeping. Amat pun ambik duit tu simpan dalam kocek baju melayunya.

Sesampainya di masjid, Amat pun mengambil tempat di saf kedua memandangkan saf pertama sudah pun penuh adanya.

Setelah azan berkumandang, pak imam pun mengimamkan solat Jumaat.

Amat pun menunaikan sembahyang berjemaah itu..semasa para jemaah rukuk termasuk Amat sekali...tiba-tiba duit 50 sen nya jatuh dan tergolek betul-betul jatuh di bawah telapak tangan orang dihadapannya.. risau bila fikir nak jalan kaki balik rumah di panas-panas terik tu..amat pun berbisik kepada orang dihadapannya...

Amat: "jangan ambik duit aku tu,aku nak buat tambang balik nanti..."
lalu orang itupun menjawab...

"Alah,setakat 50 sen aku tak hairan lah, tak ada siapa nak ambik duit kau tu".
Lalu orang disebelah Amat pula yang terkejut kerana Amat bercakap di dalam sembahyang pun berkata...

" eh, anda ini..dalam sembahyang mana boleh bercakap"
Selepas itu,ada seorang yang lain pula bersuara

" Yang kau bercakap tu apa ?"....

sahlah... sembahyang mereka telah terbatal hanya kerana 50 sen.

MORALNYA : jangan bercakap dalam sembahyang..lupakan hal-hal dunia bila mengadap Allah Yang Maha Esa...

4 comments:

shaniza

salam..
ahak..ahak..lawak, lawak..
Bayangkan, kalau la tok imam pun pusing dan kata,"soisss!!jangan bising, org nak sembahyang"...
Hancusss...

Hazim Azhar

huhu, lawak gak la.

Tapi, pengajarannya susah untuk dipraktikkan oleh orang sekarang.

Ye la.. mane ade org x tau bercakap dalam solat tu batal~

Nur Syakirah Omar

to shaniza: janganla camtuh mmg hancus dunia nnt..mitak jauhlaa

to Hazim: nowdays,mmg semua tau basic hukum, tetapi perkara yang remeh sebegini la yg sering dilupakan..nampak je remeh tapi ramai yang lagho..including me..huhu

Zul Ikhwan Zahari

wah..entri yang bagus..
walaupun agak lawak tetap ada pengisian n pengajaran.
teruskan ber'blog'...