~~~~~~~~~~~~

|| Bicara Hati ||

Sesungguhnya aku bukanlah segigih SITI HAWA yang berlari-lari diantara safa dan marwa....
Bukan juga sesetia AINUL MARDHIAH menanti kekasih dipintu syurga....
Aku akui hakikat yang tersurat...
Aku bukanlah SITI KHADIJAH mahupun SITI FATIMAH..
Bukan juga AI'SYAH...Bukan juga RABI'TUL ADAWIYYAH wanita suci terpuji....
Kerana aku tidak layak mengharap semidikian rupa....
Cukupla sekadar hanya aku cuba mencontohi BUNGA-BUNGA itu yang kembang mekar mewangi sehingga harumannya melewati pintu-pintu syurga...

Monday, November 30, 2009

Walimah~Selamat Pengantin Baru


Assalamualaikum w.b.t


Dengan rasa penuh kesyukuran ke hadrat Allah s.w.t, dengan rasa segala hormatnya saya mempersilakan para sahabat, rakan dan teman serta keluarga ke majlis perkahwinan saya pada 12-12-2009 (Sabtu) bersamaan 25 ZulHijjah 1430 Hijrah, bermula jam 12 tengahari hingga 6 petang. Diharap dengan kehadiran kalian nanti akan menyerikan lagi majlis perkahwinan kami. Beras kunyit kami taburi, Air Mawar direnjis Wangi, Undangan Kami Setulus Hati, Harap Sudi datang Merai.



Begitulah ayat yang selalu kita dapat baca didalam kad, mahupun mesej pesanan ringkas yang disampaikan kepada orang hendak dijemput, secara rasmi atau tak rasmi


Sememangnya seperti yang sudah kita maklum, musim perayaan atau cuti sekolah adalah musim mengawan. Ehh silap...musim mengawin. Ramai yang menggunakan kesempatan cuti ini untuk mengadakan walimah masing-masing.Akan tetapi bagi mereka yang berada diPantai Timur ini.. majlis akan dimeriahkan lagi dengan pesta air yakni banjir...hihi..


Berbicara soal kahwin, Islam amat menganjurkan umatnya supaya berkahwin dan perkahwinan merupakan sunnah Rasulullah s.a.w. Jika difikirkan semasak-masaknya, perkahwinan tidak semudah yang disangkakan. Banyak perkara yang perlu dititikberatkan oleh setiap pasangan yang ingin berkahwin seperti pada sudut ilmu untuk memimpin sebuah keluarga, tanggungjawab sebagai suami isteri atau ibubapa, kewangan dan berbagai-bagai lagi.

Satu masalah yang sering membelenggu bakal pengantin adalah masalah kewangan kerana ramai dikalangan lelaki dan wanita terpaksa menangguhkan sehingga beberapa tahun akibat desakan kewangan. Di sini dipapar sekeping gambar yang menyatakan perangkaan anggaran bagi mengadakan sebuah majlis perkahwinan seperti di bawah ini :







Segala yang tertera adalah realiti yang perlu ada pada setiap majlis perkahwinan pada masa kini. Melihatkan saja pada sudut kewangan, entah berapa tahun lagi diperlukan untuk mengumpulkan wang sebanyak itu. Teringat pula kata-kata seorang ustaz "Kalau kamu nak kahwin, kamu tak payah risau pasal duit. Rezeki kamu dan anak bini kalu semuanya Allah dah tentukan. Ulat dalam batu pun boleh hidup, lebih-lebih lagilah manusia yang boleh bergerak ini".

Terpulanglah pada diri masing-masing dalam membuat pilihan samada mahu cepat atau lambat. Kita hanya perlu berusaha, berdoa dan bertawakal kepada Allah s.w.t namun hakikat segalanya sudah ditentukan oleh Allah s.w.t.

Sekalung tahniah diucapkan kepada sahabat-sahabat yang telah selamat dan juga yang akan  mendirikan rumahtangga masing-masing. Semoga kalian bakal melahirkan generasi penyambung perjuangan Islam dan kekal berbahagia hingga ke syurga.InsyaAllah, kalau ada kelapangan saya akan menghadiri majlis kalian..kalau kesihatan serta cuaca mengizinkan.InsyaAllah....






9 comments:

MUHAYATI BINTI HAJI ABDULLAH

Assalamualaikum..

aisshhh..suspen baca intro topik ni..igtkan betullah td tuan punyer blog yg nak kawen..huhu.

Zul Ikhwan Zahari

Salam..
huhu..
x sangka ye..entri saya masuk blog hurun ein..

'Hurun-Ein'

salam
blog pena daie byk entry yg menarik..
ni salah satu, sempena meraikan sahabat yg akan medirikan masjid..=]

al_irsyad

Salam...

memang buat suspen jer..

baru pasang niat nak gi majlis ukhti...

tetiba...ish...

'Hurun-Ein'

salam..
tu ayat mukadimah entry je.. hihi
xpe,enta niat awal2 la.. =)

Kehidupan@Life

Assalamualaikum kak..
Akak......
Buat terkejut orang je baca pendahuluan entry tu! Akak, nnti bila betul2 nak kahwin..jgn lupa beritahu orang ye.. ^__^

'Hurun-Ein'

wa'aalaikumussalam wrt..
maaf wat dik terkejut..
take care =)

nf_diana

salam.
terkejut tgk awl post..
fuh..
nasib baik..
muda lg kn?

'Hurun-Ein'

salam
InsyaAllah masih muda lagi =]